Amazon a ajuns la un acord istoric cu Federal Trade Commission (FTC), acceptând să plătească 2,5 miliarde dolari pentru a încheia procesul lansat în 2023. Acordul acoperă o amendă civilă de 1 miliard dolari și restituiri de 1,5 miliarde dolari către aproximativ 35 de  milioane de clienţi afectaţi de practicile de înscriere la serviciul Prime.

Schimbări impuse de acordul cu FTC

Procesul de abonare la Prime va fi simplificat. Amazon va elimina butoanele înşelătoare şi va afișa clar costurile și condiţiile.

  • Informaţii vizibile despre tariful lunar de 14,99 dolari sau anual de 139 dolari.
  • Proceduri de anulare accesibile printr-un singur click.

Aceste măsuri răspund cerinţelor FTC privind transparenţa pentru consumatori.

Impact asupra veniturilor și pieței de abonamente

Serviciul Prime generează în 2024 aproximativ 44 miliarde dolari în venituri, cu 197 de  milioane de abonaţi în Statele Unite. Amenda reprezintă aproape 5,6 % din încasările anuale ale programului, un impact financiar limitat pentru Amazon. Totuşi, obligă compania să îşi ajusteze practicile de marketing digital.

Implicații pentru sectorul de abonamente digitale

Cazul Amazon poate stabili un precedent pentru alte companii ce utilizează „dark patterns”. Autorităţile pot intensifica controalele asupra proceselor de înscriere şi dezabonare.

  • Companiile vor revizui designul butoanelor și mesajele de confirmare.
  • Se așteaptă o creștere a reglementărilor privind transparenţa preţurilor.

Fosta președintă a FTC, Lina Khan, a descris amenda ca o „picătură în ocean” în raport cu profitul generat de Prime.

Reacţia oficială a Amazon

Purtătorul de cuvânt al companiei, Mark Blafkin, a subliniat că Amazon lucrează pentru a face procesul de înscriere și anulare cât mai clar. El a menționat că valoarea livrărilor gratuite rămâne semnificativă pentru cei peste 200 de  milioane de utilizatori globali ai Prime.

Amazon continuă să fie un lider în comerțul electronic, dar acordul cu FTC evidențiază nevoia de practici corecte și transparente în mediul digital. Consumatorii trebuie să rămână informaţi și să monitorizeze evoluțiile legislative privind abonamentele online.