Ziua Internațională a Profesorului, celebrată pe 5 octombrie 2025, a pus în lumină rolul esențial al cadrelor didactice în România, conform comunicatului oficial al Ministerului Educației și Cercetării. Evenimentul, recunoscut de UNESCO, a fost marcat de un mesaj al ministrului Daniel David, concentrat pe provocările sistemului educațional în contextul crizei economice și geopolitice actuale.

În anul 2025, România se confruntă cu o combinație de factori dificili: tensiuni la graniță, atacuri hibride și redimensionarea arhitecturii ordinii mondiale. Aceste condiţii au accentuat presiunea bugetară asupra sistemului de învățământ, generând îngrijorări în rândul profesorilor și al părinților în Ziua Internațională a Profesorului.

Ministerul a publicat recent „Raportul după X luni” al mandatului său, în care se descriu măsuri fiscal‑bugetare temporare, menite să protejeze salariile și bursele. În conformitate cu principiile de raționalitate și decență, aceste măsuri nu prevede reducerea personalului și urmărește stabilirea unui salariu decent pentru cadrele didactice, în acord cu media brută pe economie.

Bugetul educației și cercetării în 2025 – perspective și obiective

În 2025, alocarea pentru educație a rămas sub 15 % din bugetul general consolidat, în ciuda eforturilor pentru creștere anuală. Ministerul vizează atingerea nivelului de 1 % din PIB pentru cercetare până în 2030, conform recomandărilor OECD și UE, în spiritul Zilei Internaționale a Profesorului.

Planul de pact pentru Deceniul Educației și Cercetării (2026‑2036)

Pentru a consolida progresul, ministrul a propus un pact cu trei angajamente esențiale:

1. Creșterea anuală a bugetului alocat educației și cercetării, atât în termeni nominali, cât și raportat la PIB.
2. Menținerea sub o autoritate unică a ministerului pentru a asigura coordonarea eficientă a educației și științei.
3. Alinierea măsurilor la cele mai bune practici UE/OECD, cu transparență în raportarea deviațiilor.

Aceste puncte, prezentate în Ziua Internațională a Profesorului, reflectă dorința autorităților de a transforma criza fiscală într-o oportunitate de reformă structurală.

Reformă educațională și obiective pe termen mediu

Raportul QX, citat în mesajul ministrului, propune o restructurare a sistemului prin:

– Introducerea de mecanisme de performanță pentru cadrele didactice.
– Creșterea accesului la formare continuă și la resurse digitale.
– Consolidarea legăturii dintre învățământ și cercetare, pentru a sprijini inovarea.

Aceste inițiative urmăresc să reducă analfabetismul funcțional și să ridice nivelul de competențe al elevilor, în acord cu valorile Zilei Internaționale a Profesorului.

În concluzie, Ziua Internațională a Profesorului a evidențiat atât provocările, cât și direcțiile de acțiune ale României în domeniul educației și cercetării. Continuarea informării și implicării active a tuturor actorilor constituie cheia pentru realizarea obiectivelor stabilite până în 2030.