avion cargo rusesc Ilyushin Il‑76, operat de Aviacon Zitotrans, a aterizat la Caracas pe 26 octombrie și a efectuat în zilele următoare o serie de opriri în Cuba și Nicaragua, înainte de a reveni în Venezuela și a porni spre Rusia. zborul a fost urmărit prin înregistrările de trafic aerian publice și se înscrie în cadrul itinerariilor recente ale avionului cargo rusesc în America Latină.

Itinerari recente ale avionului cargo rusesc în America Latină

Pe 28 octombrie, acelaşi Ilyushin Il‑76 a decolat din Caracas spre Havana, iar pe 29 octombrie a continuat către Managua, întorcându‑se în Caracas în aceeaşi zi. În ziua următoare a părăsit Venezuela cu escală în Nouakchott (Mauritania) și apoi în Alger, înainte de a ajunge în Sochi și, în final, la Moscova.
– 26 oct.: aterizare în Caracas (Venezuela)
– 28 oct.: zbor spre Havana (Cuba)
– 29 oct.: oprire în Managua (Nicaragua) și întoarcere la Caracas
– 30 oct.: plecare spre Nouakchott și Alger, apoi Sochi și Moscova

Contextul geopolitic și sancţiunile asupra Aviacon Zitotrans

Aviacon Zitotrans a fost sancționat de guvernele occidentale pentru transportul de echipamente militare rusești în diferite zone ale globului, inclusiv în Africa și America Latină. Deși compania susține că oferă servicii de tip charter pentru clienţi civili, sancţiunile au restricţionat semnificativ activitatea sa comercială.

Legăturile dintre Venezuela și Rusia în contextul tensionat

Venezuela a cerut sprijin militar din partea Rusiei, Chinei și Iranului, invocând presupuse ameninţări americane și acuzaţiile de facilitare a traficului de droguri. Potrivit rapoartelor media, oficialii ruşi nu au comentat cererea, dar au declarat că Moscova este „pregătită să răspundă adecvat” nevoilor partenerilor săi.

Implicaţiile pentru securitatea regională

Prezenţa unui avion cargo rusesc Ilyushin Il‑76 în porturile aeriene ale lui Venezuela, Cuba și Nicaragua intensifică suspiciunile Washingtonului privind o cooperare militară între aceste state și Rusia. Pentagonul a amplificat prezenţa de forţe în apropierea graniţei venezuélene, acuzând Caracas de implicare în traficul de narcotice.

– Capacitatea de transport a Ilyushin‑Il‑76: 46 tone
– Posibile încărcături: 2 elicoptere Mi‑8/Mi‑17, 3 containere de 20 ft, 5 autoturisme Toyota Land Cruiser, 9 paleţi de 463 l

În concluzie, zborurile recente ale avionului cargo rusesc în America Latină evidențiază un modus operandi utilizat pentru a ocoli restricţiile de spaţiu aerian occidental și pentru a susţine alianţele geopolitice ale Rusiei. Monitorizarea continuă a acestor rute şi a activităţii Aviacon Zitotrans rămâne esenţială pentru a înţelege evoluţiile în zona de influenţă rusă.