Guvernul a adoptat marți, 23 decembrie, un pachet de măsuri fiscale numit „ordonanță trenuleț”, care prevede reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) la 0,5 % în 2026 și eliminarea completă a acestuia în 2027, înlocuind-l cu un nou mecanism de impozitare.

IMCA a fost introdusă la începutul anului 2024 pentru companiile ce realizează cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro și care, în anul de calcul, au un impozit pe profit mai mic decât IMCA. Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a afirmat că scăderea și eliminarea impozitului vor stimula investițiile și vor reduce frânarea dezvoltării economice.

Organizațiile patronale, printre care Concordia, au susținut că taxele de acest tip afectează negativ competitivitatea și creșterea, iar 61 % dintre firmele cu cifră de afaceri peste 50 de milioane euro au raportat că au fost afectate. Conform acestei organizații, 20 % dintre aceste companii înregistrau pierderi înainte de taxă, 10 % au intrat pe pierdere exclusiv din cauza IMCA, iar restul au vuajat profitabilitatea.

Concordia a subliniat că IMCA blochează investițiile noi și expansiunea, penalizând activitățile pe care statul ar trebui să le încurajeze, cum ar fi producția și inovarea, și creează distorsiuni majore între sectoare și întreprinderi.

Cel mai grav sector afectat este comerțul, care reprezintă 45 % din companiile impactate, urmat de producție cu 25 % și servicii profesionale la 20 %. Alte organizații ale mediului de afaceri, precum FIC, AmCham și RBL, au exprimat îngrijorări privind reducerea atractivității României pentru investiții străine din cauza acestei taxe.

Datele Băncii Naționale a României arată că, după introducerea IMCA, investițiile străine directe au crescut din 76,65 miliarde euro la 99 miliarde euro între 2020 și 2022, însă între ultimul trimestru fără taxă din 2022 și trimestrul al II-lea din 2025 au adunat doar aproximativ 15 miliarde euro suplimentare. În același interval, profitul reinvestit și participările la capital au scăzut de la 16 miliarde euro la 12,1 miliarde euro.

Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) a menționat că, dacă impozitul pe cifra de afaceri nu este eliminat, firmele cu capital românesc vor fi mai afectate decât cele multinaţionale și că marjele de profit în sectorul distributiv se situează între 0,7 % și 3,5 %. Din acest motiv, unele companii au recurs la credite bancare pentru a acoperi taxele, altele considerând închiderea activității ca o alternativă.

Potrivit Concordia, veniturile colectate din IMCA au fost semnificativ sub estimările inițiale, aproximativ 1,2 miliarde lei dintr-o sumă prevăzută la 6 miliarde lei. Acest deficit a contribuit la o incertitudine mai mare în piață și la o percepție de risc crescută pentru investitori.

În plus, autoritățile au indicat că impozitul pe cifra de afaceri contravine practicilor internaționale de guvernanță fiscală, care se bazează pe profit și substanța economică, nu pe cifra de afaceri. Fara această taxă, se consideră posibilă o redirecționare a resurselor către investiții și dezvoltare.