Statul român se confruntă cu provocări financiare și este nevoit să întreprindă măsuri pentru a-și ajusta abordările în diverse domenii, inclusiv în educație. Premierul Ilie Bolojan a subliniat recent că sistemul de învățământ din țară necesita o reevaluare, având în vedere că, deși s-au implementat măsuri precum scăderea normelor didactice ale profesorilor, reducerea numărului de copii în clasă și creșterea salariilor, nu s-a observat o îmbunătățire globală a sistemului.

În ceea ce privește măsurile luate în educație, premierul a menționat că aproximativ 30.000 de ore suplimentare care erau plătite cu ora au fost redistribuite, ceea ce a dus la o creștere a normei didactice cu două ore pentru profesori, fără a implica reduceri salariale. De asemenea, au fost propuse formule pentru comasarea școlilor, ținând cont de realitățile specifice din zona rurală.

O altă măsură importantă a fost suspendarea pachetului de burse acordate elevilor, care a crescut de la 188 de milioane de lei în 2021 la 4,7 miliarde de lei în doar trei ani. Această creștere nu a fost sustenabilă, ceea ce a necesitat intervenții corective. Premierul a subliniat că, în domeniul educației, nu au fost afectate direct salarizările, spre deosebire de alte sectoare publice.

Situația actuală a sistemului de învățământ în România prezintă provocări, dar și oportunități de reformă și îmbunătățire. Este esențial ca decidenții politici să continue să evalueze și să adapteze măsurile pentru a răspunde nevoilor actuale și pentru a asigura o educație de calitate pentru generațiile viitoare. În următoarea perioadă, va fi important să se monitorizeze impactul măsurilor implementate și să se ia în considerare feedback-ul din partea profesorilor, elevilor și a comunității, pentru a continua să consolidate și să îmbunătățească sistemul educațional românesc.