Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a anunțat în vara acestui an că Programul Rabla va începe în jurul datei de 1 septembrie, dar acum este clar că acest program va întârzia și va debuta abia în jurul datei de 1 octombrie. Acest program este destinat subvenționării achiziției de autoturisme noi, nepoluante, la schimb cu casarea de mașini vechi, și are un buget redus drastic, la doar 200 milioane de lei, față de peste un miliard de lei în anii precedenți.

Ghidul Programului Rabla a intrat în dezbatere publică pe 2 septembrie, iar adoptarea hotărârii de guvern prin care va fi aprobat acest ghid ar trebui să aibă loc pe 11 septembrie. După adoptarea ghidului, va fi nevoie ca actul normativ să primească toate avizele de la ministere, apoi să înceapă perioada prin care dealerii auto se vor înscrie în program pentru a putea vinde mașini subvenționate de AFM. Românii vor putea cumpăra mașini cu benzină, plug-in hybrid sau electrice, cu condiția de a respecta anumite criterii de emisii și preț.

Producătorii auto din România, precum Dacia și Ford Otosan, au pierdut enorm prin amânarea programului, care ar fi trebuit să genereze vânzări importante ale noilor modele. Industria auto din România a transmis semnale de alarmă privind impactul masiv asupra industriei, care are cele mai mari exporturi din România și cel mai mare număr de angajați. Programul Rabla are un impact semnificativ asupra industriei auto și a mediului, iar întârzierea acestuia va avea consecințe asupra vânzărilor și a dezvoltării durabile.

În ceea ce privește detaliileprogramului, românii vor putea primi tichete în valoare de 10.000 de lei pentru mașini cu benzină, 15.000 de lei pentru mașini plug-in hybrid și 18.500 de euro pentru mașini electrice, cu condiția de a respecta anumite criterii de emisii și preț. De asemenea, vor putea fi finanțate și mașini pe care dealerii le-au înmatriculat anterior cu maxim 6 luni și nu au mai mult de 6.000 de km parcurși. Este important de remarcat că programul are un buget limitat și că cererile vor fi verificate și validate înainte de a fi aprobate.

În concluzie, Programul Rabla este un program important pentru industria auto și mediu, dar întârzierea acestuia va avea consecințe asupra vânzărilor și a dezvoltării durabile. Românii vor putea cumpăra mașini ecologice cu ajutorul tichetelor oferite de program, dar este important de remarcat că bugetul programului este limitat și că cererile vor fi verificate și validate înainte de a fi aprobate. Mai multe informații despre program și detaliile acestuia vor fi disponibile după adoptarea ghidului și începerea perioadei de înscriere a dealerilor auto.