Propunere pentru suspendarea achitarii pensiei de către funcționarii publici în timp ce încă sunt activi după vârsta standard de pensionare, modificări privind concursurile de ocupare a posturilor de conducere în administrația publică, cât și norme temporare legate de detașări și mutarea angajaților publici în lumina măsurilor bugetare actuale, sunt cuprinse în proiectul pentru a modifica și completa OUG 57/2019 cu privire la Codul Administrativ, publicat de Ministerul Muncii în cursul serii de marți, conform Agerpres.

Este propusă modificarea comisiei de concurs, solicitarile de participare ale reprezentanților Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP) fiind disponibile doar pentru examenele organizate pentru ocuparea posturilor de conducere.

Documentul propune, de asemenea, anularea obligației de a publica o notificare în cazul transferurilor în interesul serviciului, anunțul privind începerea procedurii de transfer fiind aplicabil doar în cazul transferurilor la cerere, în termen de 30 de zile.

În același timp, obligativitatea autorităților și instituțiilor publice de a rezerva postul în cazul suspendării contractului de serviciu cu acordul ambelor părți, precum și în cazul încadrării la cabinetul unui oficial și desfășurării activităților în organizații internaționale la inițiativa funcționarului public, este eliminată prin stabilirea unor excepții la obligația de rezervare a postului, în cazuri în care suspendarea se produce din motive obiective și de durată lungă.

‘Se propune reglarea unor situații în care contractul de serviciu este suspendat de drept, care vor fi recunoscute ca experiență în grad profesional (…); suspendarea contractului de serviciu prin introducerea unei perioade maxime de doi ani pentru suspendarea contractului la inițiativa funcționarului public pentru activități în cadrul organizațiilor internaționale. Modificarea delimitează situațiile de activitate în organisme internaționale (max. 2 ani), în afara celor menționate la art. 513 paragraful (1) litera c), și stabilește un termen rezonabil, cu scopul de a menține echilibrul dintre interesele individuale și cele instituționale’, se menționează în proiect.

Propunerea legislative prevede de asemenea o coordonare a măsurilor privind menținerea în activitate a funcționarilor publici peste vârsta de pensionare standard. În acest context, se adaugă trei noi paragrafe care clarifica procedura prin care funcționarii pot continua să lucreze peste vârsta standard de pensionare, anulează combinarea pensiei cu salariul în administrația publică prin suspendarea pensiei în timp ce aceasta este în vigoare, introduce consimțământul conducătorului autorității sau instituției publice pentru menținere și reglementează explicit limita maximă de vârstă la 70 de ani.

Simultan, datorită măsurilor fiscale și bugetare actuale, proiectul prevede norme de tranziție privind: suspendarea concursurilor pentru locurile vacante, cu excepția celor pentru ocuparea de posturi unice din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 298/2025 privind aprobarea Planului de recrutare a funcționarilor publici și a Planului de promovare în funcțiile publice de conducere, pentru perioada 2025-2026.

‘Organizarea concursurilor care sunt în curs pentru ocuparea posturilor publice a căror eligibilitate a candidaților a fost afișată înainte de intrarea în vigoare a proiectului legislativ; suspendarea detașării și transferurilor angajaților publici pentru o perioadă stabilită; stabilirea unui termen de 30 de zile pentru ocuparea anumitor posturi prin transfer în interesul serviciului’, se specifică în document.



Sursa articol