Restructurările Leoni Arad, anunțate de specialistul în resurse umane Doru Șupeală, ar putea afecta peste 3.700 de salariaţi începând cu 2026, ca urmare a scăderii comenzilor din industria auto. În plus, Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad a confirmat că Leoni Wiring Systems a notificat disponibilizarea a 465 de angajaţi la începutul anului viitor.
Contextul scăderii comenzilor auto
Scăderea vânzărilor de autovehicule la nivel european a determinat reducerea comenzilor pentru furnizorii de componente, inclusiv Leoni. Compania producătoare de cabluri și ansambluri electrice raportează:
- scădere semnificativă a comenzilor din sectorul auto;
- ajustarea capacităţii de producție în mai multe fabrici din România;
- posibilă extindere a planurilor de restructurare și asupra altor unităţi (Piteşti, Bistriţa, Beiuş).
Disponibilizările confirmate de ITM Arad
Reprezentanţii ITM Arad au precizat că Leoni Wiring Systems a depus o notificare prealabilă privind disponibilizarea a 465 de salariaţi. Procedura de concediere colectivă se află în faza de consultare, iar sindicatele şi autorităţile pot propune alternative, cum ar fi:
- reorganizarea activităţii;
- redistribuirea forţei de muncă în alte secţii ale fabricii.
Inspectorul‑şef al ITM Arad, Ecaterina Isac, a subliniat că, în absenţa unui consens, compania poate continua cu concedierile colective.
Evoluţia forţei de muncă la Leoni Arad
În 2023, Leoni Arad avea aproximativ 4.300 de angajaţi. Până în prezent, numărul a scăzut cu circa 500 de persoane, datorită:
- reducerii comenzilor din sectorul auto;
- închiderii fabricii de la Luduș, în 2024, care angaja circa 200 de lucrători.
Aceste modificări se înscriu în tendinţa globală a producătorilor auto și a furnizorilor lor de a ajusta structurile de personal în contextul unei cereri reduse.
Impactul asupra celorlalte fabrici Leoni din România
Grupul german Leoni, care la vârf a avut aproximativ 12.000 de angajaţi la nivel naţional, ar putea să extindă măsurile de restructurare şi la alte uzine, inclusiv cele din Piteşti, Bistriţa şi Beiuş. În 2024, închiderea fabricii de la Luduș a marcat deja primul pas semnificativ în reducerea forţei de muncă.
Concluzie
Restructurările Leoni Arad și disponibilizările confirmate de ITM subliniază vulnerabilitatea sectorului auto românesc la fluctuaţiile de comandă. Angajaţii și sindicatele rămân implicaţi în procesul de consultare, iar evoluţia situaţiei va depinde de negocierile viitoare. Pentru un tablou complet, este esenţială monitorizarea constantă a comunicărilor oficiale ale companiei și a deciziilor autorităţilor muncii.

Fii primul care comentează